وبلاگ - آخرین اخبار
حمل و نقل بین‌ المللی

حمل و نقل بین‌ المللی

از آنجایی که حمل و نقل به کشورهای مختلف یک کار کاملا رایج است و خیلی از افراد از این طریق به سراغ صادرات و واردات می‌روند، شما نیز باید اطلاعاتتان را در این زمینه بالا ببرید و بدانید که حمل و نقل بین‌ المللی دقیقاً چیست. علت هم این است که سود زیادی در صادرات و واردات وجود دارد. در نتیجه شما می‌توانید از این طریق، سطح تمکن مالی خود را بالا برده و در این دنیایی که بیشترین سود در تجارت است، سهمی داشته باشید. اگر چه برای کسب اطلاعات بیشتر یا انجام حمل و نقل‌های بین‌المللی می‌توانید با هیراد ترابر تماس بگیرید و اطلاعات کافی را دریافت کنید اما به هر حال اگر نیازمند یک سری اطلاعات پایه و زمینه‌ای هستید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی کلی در این باره داشته باشید و جزئیات کار را از مشاورین سوال کنید.

تعریف حمل و نقل بین‌ المللی

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق و اصولی راجع به حمل و نقل بین‌المللی یا جابجایی بین‌المللی داشته باشیم، باید بگوییم هر مورد مربوط به جابجایی کالا از یک کشور به کشور دیگر را حمل و نقل بین‌المللی میگویند. شرکت‌هایی به عنوان شرکت واسطه وجود دارند و وظیفه‌شان این است که جابه‌جایی کالا و حمل و نقل آنها را از کشور مبدا به کشور مقصد انجام دهند که به آنها شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی گفته می‌شود.

اصطلاحات مربوط به حمل و نقل‌های بین‌ المللی

اصطلاحات زیادی مربوط به حمل و نقل بین‌المللی وجود دارد که شامل موارد زیر است و اگر در این زمینه فعالیت داشته باشید، باید معانی آنها را بدانید:

  • اولین اصطلاحی که به گوشتان میخورد، گمرک است. به معنای همه تشکیلاتی است که دولت آن را مدیریت می‌کند و یک سری قوانین را برای آن تعیین می‌کند که مربوط به واردات و صادرات کالا می‌شود و عوارض ورودی و صدور کالا را از شما گرفته و اجازه وارد کردن و خارج کردن را صادر می‌کند.
  • حقوق گمرکی اصطلاح دیگری است که بر اساس تعرفه گمرکی برای شما تعیین می‌شود که در زمان صادرات و واردات به اجناس مختلف تعلق می‌گیرد.
  • تشریفات گمرکی هم به امور و اقداماتی گفته می‌شود که از طریق اشخاص ذینفع و گمرک انجام شده و از این طریق صادرات و واردات کالا انجام می‌گردد.
  • ترانزیت هم یک روش گمرکی است که از طریق آن کالا از یک گمرک به گمرک دیگر انتقال پیدا می‌کند.
  • اصطلاح ترخیص مربوط به زمانی است که تشریفات گمرکی کالا انجام شده و جنس از گمرک خارج می‌شود.
  • حمل و نقل بین‌المللی اصطلاح دیگری با عنوان اظهارنامه گمرکی هم دارد. اظهارنامه برگه‌ای است که در آن مشخصات کامل مربوط به کالا و اجناس ذکر شده و شما آن را به گمرک تحویل می‌دهید که اطلاعات کافی و کاملی راجع به اجناس داخلش وجود دارد که می‌توانید از طریق آن وضعیت کالاها را بررسی کنید.
  • کاپوتاژ اصطلاح دیگری است که به حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر گفته می‌شود که جالب است بدانید معمولاً این کار را از طریق دریا، خشکی و رودخانه انجام می‌دهند.
  • اصطلاح دیگری که وجود دارد، مربوط به قانون امور گمرکی است. قانون امور گمرکی یعنی قوانینی که ۶۰ ماده را در بر می‌گیرد که در گمرک کشورهای مختلف این قوانین اجرا می‌شود. در واقع یک آیین نامه اجرایی دیگر هم در کنار آن ارائه می‌گردد که شامل ۳۹۷ ماده قانونی است که به معنای رویه‌های مختلف در گمرک است.
  • کالای متروکه اصطلاحی است که از طریق آن کالا وارد گمرک کشوری می‌شود، چهار ماه بعد از اینکه اظهارنامه تحویل داده شد و قبض انبار صادر شد، امکان توقف کالا وجود دارد. اگر از این مدت زمان گذشته باشد و اقدامات ترخیص برای کالا صورت نگیرد، کالا متروکه به حساب می‌آید؛ البته قوانینی برای تمدید ترخیص کالا به مدت ۴ ماه دیگر هم وجود دارد.
  • حق العمل کاری در گمرک اصطلاح دیگری است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حمل و نقل بین‌المللی، یکسری از افراد هستند که تشریفات گمرکی مربوط به اشخاص دیگر را انجام می‌دهند. یعنی از سمت اشخاص اصلی نماینده می‌شوند که به این مورد، حق العمل کاری گفته می‌شود. حق‌العمل کار، گاهی اوقات یک شخص حقیقی یا حقوقی است که حتما باید پروانه حق العمل کاری داشته باشد‌.
  • اصطلاح دیگر تعرفه گمرکی است که شامل حقوق و عوارضی می‌شود که به هر کالا اضافه می‌گردد. مثلاً اگر تعرفه گمرکی یخچال ۲۰ درصد باشد، یعنی حقوق و عوارض گمرکی اضافه شده به آن نیز ۲۰ درصد است.

منظور از شرکت حمل و نقل بین‌ المللی چیست؟

زمانی که صحبت از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مثل هیراد ترابر می‌شود، باید یک تعریف دقیق از وظایف آنها داشته باشیم. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از آن ارائه دهیم، باید گفت که شرکت باربری و حمل و نقل بین‌المللی همان شرکت واسطه است؛ یعنی یکسری کالا را از کشور مبدا دریافت کرده و آن را به کشور مقصد می‌فرستد و تمامی وظایف مربوط به باربری و حمل و نقل حتماً باید زیر نظر این شرکت انجام بشود.

کالاهای خطرناک برای حمل و نقل بین‌ المللی

بعضی از کالاها هستند که حمل و نقل آنها در این شرایط خطرناک تلقی می‌شود که آنها را در دسته‌بندی کالای خطرناک قرار می‌دهند و شامل موارد زیر است:

  • مواد اکسیدکننده
  • مواد خورنده
  • اسلحه
  • جامدات و مایعات قابل اشتعال
  • مواد منفجره
  • گازها
  • مواد رادیواکتیو
  • مواد سمی

برای اینکه اجازه داشته باشید این کالاهای خطرناک را با خودتان حمل کنید، قبل از هر چیزی باید اظهارنامه مربوط به کالای خطرناک را پر کنید. در مورد محدودیت‌ها راجع به حمل و نقل بین‌المللی از طریق راه‌های هوایی یا زمینی اطلاعات کافی پیدا کرده و استانداردهای لازم را رعایت کرده باشید. اگر مجوز برای شما صادر شد، در نهایت راننده هم باید فردی باشد که آموزش حمل کالاهای خطرناک در انواع مختلف را دیده باشد.

نکات مهم در حمل و نقل‌های بین‌ المللی

نکات مهمی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی وجود دارد و حتما باید به آن دقت کنید.

  • اولین مورد این است که شرکت حمل و نقل بین‌المللی باید دقت کافی را در این زمینه اعمال کند. یعنی باید به گونه‌ای عمل کند که مهر و موم گمرک روی کالا هرگز از بین نرفته باشد یا شکسته نشود. علت این است که اگر چنین اتفاقاتی بیفتد، محموله یا کالای مورد نظر را به عنوان کالای قاچاق شناسایی میکنند و توقیف خواهد شد. در نتیجه شرکت حمل و نقل بین‌المللی مسئولیت کاملاً خطیر و سنگینی برعهده دارد و باید با مراقبت کافی حمل و نقل و ترانزیت به عمل بیاورد.
  • راننده‌ای که وظیفه دارد این کار را انجام دهد، باید دقت کند کالا را دقیقاً همان طور که سالم بوده، از گمرک تحویل بگیرد و دقیقاً به همان شکل به صورت کاملا سالم و در زمان مشخص که در نامه گمرک به آن اشاره می‌شود، به کشور مقصد تحویل بدهد. اگر به هر دلیلی به صورت عمدی کالا را با تأخیرِ زمانی به کشور مقصد برساند، یعنی تخلف کرده و با آن شرکت برخورد خواهد شد و گاهی اوقات مجبور به پرداخت خسارت هم می‌شود.

معانی اصطلاحات تجاری در حمل و نقل بین‌ المللی

علاوه بر اصطلاحاتی که پیش از این در موردشان توضیح داده شد؛ یک سری اصطلاحات تجاری هم هستند که باید معانی آنها را بدانید. اگر بخواهید به صورت تخصصی در حمل و نقل بین‌المللی فعالیت داشته باشید، دانستن معانی اهمیت بسیار زیادی دارد که این اصطلاحات شامل موارد زیر می‌شود:

• اعتبارنامه یا L/C

اعتبارنامه که در زبان انگلیسی (Letter of Credit) نامیده می‌شود، همان سندی است که بانک خریدار آن را به فرد فروشنده تحویل می‌دهد. یعنی زمانی این اتفاق می‌افتد که کالای خریداری شده به دست خریدار برسد. بین بانک خریدار و فروشنده در چنین حالتی یک قرارداد بسته می‌شود و هر سه طرف حتماً باید مفاد قانونی آنها را رعایت کرده باشند. اگر یکی از طرفین از این قوانین سرپیچی کند، قانون با او برخورد خواهد کرد. این قوانین و این قرارداد باعث می‌شود که شما حین ترخیص کالای خود امنیت بیشتری داشته باشد و خیلی راحت اعتبارنامه خود را به بانک بسپارید و نگرانی در این بابت برای شما وجود نداشته باشد.

• کنوانسیون‌های حمل و نقل بین‌ المللی

کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی که یکی از آنها کنوانسیون CMR است، مربوط به پرداخت حقوق پرسنل و کارکنان شرکت بین‌المللی تشکیل شده است. یعنی باید طبق یک زمانبندی مشخص، حقوق آنها پرداخت گردد. این موضوع باعث می‌شود که حق کسی پایمال نشود و همه امنیت شغلی را احساس کنند و نسبت به دریافت پاداش و مزایا کاملاً خیالشان راحت باشد. از طرفی باید اقدام به جابجایی کالا با نهایت دقت را داشته باشند.

کنوانسیون دیگری با عنوان کنوانسیون TIR هم وجود دارد که در آن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از کامیون استفاده کرده و جابجایی و انتقال کالا را از مرزهای زمینی کشور انجام می‌دهند.

کنوانسیون دیگری با عنوان کنوانسیون کتوتیفن وجود دارد که برای شرکت های حمل و نقل بین‌المللی تشکیل می‌شود. جابجایی و انتقال کالا از طریق راه آهن توسط این کنوانسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بارنامه

بارنامه هم یکی دیگر از اصطلاحات تجاری است. اصلی‌ترین شرطی که در این حمل و نقل‌ها وجود دارد؛ این است که تمامی کالاها بارنامه داشته باشند. بارنامه یعنی اینکه خریدار با اعتماد کامل مبلغ را برای فروشنده واریز می‌کند و این می‌تواند علامتی باشد که کالا از طریق فروشنده به شرکت حمل و نقل بین‌المللی تحویل داده شده است. شرکت هم زمانی که کالاها را دریافت می‌کند، اقدام به صدور بارنامه می‌کند که یعنی کالا از مبدا به مقصد فرستاده شده است.

ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف مربوط به حمل و نقل‌های بین‌ المللی

تعدادی از شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها وجود دارند که حمل و نقل بین‌المللی را انجام می‌دهند؛ یعنی اگر شما بخواهید با شرکت‌های مختلف تعامل داشته باشید، حتما با یکی از این ارگان‌ها و سازمان‌ها برخورد خواهید داشت که شامل موارد زیر هستند:.

  • وزارت امور خارجه
  • اتاق بازرگانی و شرکت‌های مربوط به صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران
  • گمرک‌های ایران
  • بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • انجمن‌های مختلف در صنف‌های متفاوت
  • شرکت هواپیمایی ایرانی
  • کمیته‌های مربوط به هماهنگی، ساماندهی و توسعه ترانزیت
  • شورای عالی هماهنگی
  • ترابری نیروی انتظامی ایران
  • کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران
  • شرکت کشتیرانی ایران
  • شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی در کشور

چگونگیِ پروسه حمل و نقل های بین‌ المللی

بالاتر هم اشاره کردیم که شما می‌توانید حمل و نقل بین‌المللی را از طریق شرکت‌های مختلف از جمله هیراد ترابر به انجام برسانید.

تمامی امور مربوط به صادرات و واردات و خرید و فروش تجهیزات اداری مثلاً ماشین‌های تحریر، دستگاه‌های فتوکپی‌ ماشین‌های حافظه ‌دار، تلفن همراه، لوازم صوتی، لوازم کشاورزی، غذایی، تجارت داخلی و خارجی همراه با اخذ نمایندگی فروش یا تولید از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی، مناقصات، مزایدات دولتی و غیر دولتی، وام و تسهیلات ریالی، ارزی از بانک‌ها موسسات مالی و اعتباری توسط شرکت هیراد ترابر انجام می‌شود.

البته اقدامات مختلف خیلی گسترده‌تر دیگری هم هستند و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و افزایش آگاهی خود، با مشاوران هیراد ترابر صحبت کنید که شماره تلفن و آدرس در صفحه اصلی سایت درج شده است. علت اینکه هیراد ترابر را به شما معرفی کردیم، این است که بسیار مهم است شما کار را به افرادی بسپارید که مدت زمان طولانی است در این زمینه فعالیت می‌کنند و طیف کاریِ گسترده‌ای دارند. در واقع آخرین قوانین و اطلاعات را در مورد حمل و نقل‌ها و دستورالعمل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند و در نتیجه خیالتان راحت است که کار شما با امنیت کافی به انجام می‌رسد.

حمل و نقل در سطح بین‌الملل موضوعی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری به آن توجه می‌شود. علت هم این است که انجام این کار می‌تواند یک فعالیت پرسود باشد؛ البته به شرطی که شما تجربه و آگاهی کافی را در این زمینه داشته باشید و بدانید که می‌خواهید با چه شرکت‌هایی این اقدامات را به انجام برسانید. ما در این مقاله سعی کردیم که راجع به حمل و نقل بین‌المللی اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم. اصطلاحات پایه و تجاری را به شما معرفی کردیم، راجع به شرکت‌های مختلف حمل و نقل صحبت کرده و اطلاعاتی را در مورد کالاهای خطرناک در این حمل و نقل در اختیارتان قرار دادیم؛ البته شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین هیراد ترابر هم صحبت کنید که به این مورد هم اشاره شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط در واتس اپ
مدیریت